Klasický pohled

Moderní počítače jsou velice složitá zařízení a pro jejich vysvětlení existuje několik pohledů. Klasickým pohledem je oddělení na hardware a software. Hardware = reálné, fyzické zařízení nebo nějaká jeho část. To může být stolní počítač, notebook, telefon ale i monitor, tiskárna, klávesnice nebo jakákoliv vnitřní komponenta jako základní deska, procesor, síťová karta, grafická karta a podobně. Software = aplikace/programy/atd. která jsou na hardwaru nějakým způsobem nainstalovány a mohou na počítači běžet Dalším pojmem k zapamatování jsou periferie. Jde o hardware, jež je na “periferii” tzn. připojuje se k počítači externě (klávesnice, myš, monitor…). ...

1 min · 118 slov · Miroslav Thompson

Komponenty

Na počítače se také můžeme dívat podrobnějším pohledem, kdy se ptáme na jednotlivé komponenty, které se v počítačích nachází. Tyto komponenty se rozdělují do dvou skupin: základní komponenty tedy ty, bez kterých moderní a běžný počítač nemůže být počítačem. vstupy a výstupy Základní komponenty Procesor = nejdůležitější část, která dělá počítače počítačem. Procesoru se budu v tomto návodu věnovat nejvíce. RAM paměť = “živá” a “rychlá” paměť počítače, kde se nachází data, se kterými procesor právě pracuje. Obsah paměti je ztracen, jakmile je počítač vypnutý. Základní deska (motherboard) = integrovaný obvod, který komponenty propojuje. Vstupy a výstupy Veškerá ostatní zařízení lze oddělit na vstupy a výstupy. ...

2 min · 224 slov · Miroslav Thompson

Vrstvy IT

Moderní počítače jsou extrémně komplexní a komplikovaná zařízení. Z toho důvodu se nesnažíme pochopit počítač jako celek a místo toho zkoumáme jeho jednotlivé vrstvy. Podle těchto vrstev je víceméně psán i tento návod. Kvalitní ajťák by těmto vrstvám měl dobře rozumět a proto jim bude věnována patřičná pozornost. Hardware vrstva Fyzická vrstva = reálná fyzická zařízení, kterých se můžete dotknout. Elektronická vrstva = elektřina putující v těchto fyzických zařízeních Signální vrstva = signály, která jsou elektřinou reprezentovány Bitová vrstva = kódování, které je reprezentované signály Bitové interpretace = různá kódování, která jsou reprezentovaná bity Bajty = kódování reprezentované bity Čísla = kódování reprezentující čísla Celočíselná interpretace = jak jsou v binární vrstvě reprezentována celá čísla Desetinná interpretace = jako jsou v binární vrstvě reprezentována desetinná čísla Binární aritmetika = matematické operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení, atd.), které lze provádět díky bitové vrstvě Znakové sady = jak jsou v bitové vrstvě reprezentována písmena Software vrstva Bare-metal/embedded software = software běžící přímo “na železe”. Tento software je běžný u “specializovaných počítačů” jako jsou chytré domácnosti, řídící jednotky v automobilech a podobně. Operační systém = software sjednocující obrovskou složitost a rozdílnost hardwaru v počítačích do jednoho uživatelského rozhraní. Běžný software = software běžící v rámci operačního systému. Tento návod je zaměřený na “běžné” ajťáky kteří píší software na této vrstvě. Na této úrovni je (dle mého názoru) psáno 90% veškerého softwaru na světě. Ilustrace Vrstvy IT

2 min · 233 slov · Miroslav Thompson

Běžný ajťák

Neexistuje žádná přesná definice, kdo ještě je a kdo není “ajťák”. Tento návod je psaný pro každého kdo se chce stát běžným ajťákem tzn. člověkem, který znalosti z tohoto webu s vysokou pravděpodobností využije na pracovním trhu. Drtivá většína software je psaná na úrovni operačního systému a pracovní trh poptává hlavně lidi, kteří dokáží takový software vytvořit. Vrstvy IT Co tedy běžný ajťák musí umět? Běžný ajťák musí: rozumět všem vrstvám. ...

1 min · 109 slov · Miroslav Thompson