Klasický pohled

Moderní počítače jsou složitá zařízení. Pro jejich popis existuje několik pohledů. Klasický pohled je dělení na hardware a software. Hardware = reálné, fyzické zařízení nebo nějaká jeho část. To může být stolní počítač, notebook, telefon ale i monitor, tiskárna, klávesnice nebo jakákoliv vnitřní komponenta jako základní deska, procesor, síťová karta, grafická karta a podobně. Software = aplikace/programy/atd. která jsou na hardwaru nějakým způsobem nainstalovány a mohou na počítači běžet. Dalším pojmem k zapamatování jsou periferie. Jde o hardware, jež je na “periferii” tzn. připojuje se k počítači externě (klávesnice, myš, monitor…). ...

1 min · 116 slov · Miroslav Thompson

Komponenty

Na počítače se také můžeme dívat podrobnějším pohledem, kdy se ptáme na jednotlivé komponenty, které se v počítačích nachází. Tyto komponenty se rozdělují do dvou skupin: základní komponenty - bez nich běžný počítač nemůže být počítačem. vstupy a výstupy Základní komponenty Procesor = ❗ komponenta která dělá počítač počítačem. RAM paměť = ❗“rychlá” paměť počítače, kde se nachází data, se kterými procesor právě pracuje. Obsah paměti je ztracen, jakmile je počítač vypnutý. Základní deska (motherboard) = integrovaný obvod, který propojuje procesor, RAM paměť a další komponenty. Vstupy a výstupy Veškerá ostatní zařízení lze oddělit na vstupy a výstupy. ...

2 min · 216 slov · Miroslav Thompson

Vrstvy IT

Moderní počítače jsou extrémně komplexní zařízení. Z toho důvodu se nesnažíme pochopit počítač jako celek a místo toho zkoumáme jeho jednotlivé vrstvy. Podle těchto vrstev je víceméně psán i tento návod. Každý ajťák by těmto vrstvám měl dobře rozumět a proto jim bude věnována patřičná pozornost. Hardware vrstva Fyzická vrstva = reálná fyzická zařízení Elektronická vrstva = elektřina putující v těchto fyzických zařízeních Signální vrstva = signály, která jsou elektřinou reprezentovány Bitová vrstva = kódování, které je reprezentované signály Bitové interpretace = různá kódování, která jsou reprezentovaná bity Bajty = kódování reprezentované bity Čísla = kódování reprezentující čísla Celočíselná interpretace = jak jsou v binární vrstvě reprezentována celá čísla Desetinná interpretace = jako jsou v binární vrstvě reprezentována desetinná čísla Binární aritmetika = matematické operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení, atd.), které lze provádět díky bitové vrstvě Znakové sady = jak jsou v bitové vrstvě reprezentována písmena Software vrstva Bare-metal/embedded software = software běžící přímo “na železe”. Tento software je běžný u “specializovaných počítačů” jako jsou chytré domácnosti, řídící jednotky v automobilech a podobně. Operační systém = software sjednocující obrovskou složitost a rozdílnost hardwaru v počítačích do jednoho uživatelského rozhraní. Běžný software = software běžící v rámci operačního systému. Tento návod je zaměřený na “běžné” ajťáky kteří píší software na této vrstvě. Na této úrovni je (dle mého názoru) psáno 90% veškerého softwaru na světě. Ilustrace vrstev Vrstvy IT

2 min · 228 slov · Miroslav Thompson

Běžný ajťák

Neexistuje žádná definice, kdo je/není “ajťák”. Tento návod je psaný pro každého, kdo se chce stát běžným ajťákem nebo člověkem, který znalosti z tohoto webu s vysokou pravděpodobností využije na pracovním trhu. Drtivá většína software je psaná na úrovni operačního systému a pracovní trh poptává hlavně lidi, kteří dokáží takový software vytvořit. Vrstvy IT Co musí běžný ajťák znát? Běžný ajťák musí: rozumět všem vrstvám. Zdůrazňuji “rozumět”. Běžný ajťák neví, jak jsou detailně organizované elektronické komponenty ve fyzickém počítači. Toto už je spíš obor pro elektrotechniky, nikoliv pro ajťáky. K porozumění každé vrstvy pomůže tento návod. umět tvořit software na úrovni operačního systému. ...

1 min · 103 slov · Miroslav Thompson