Tato kapitola je shrnutí všech důležitých informací z kapitol o procesoru.
Procesor je srdcem i mozkem celého počítače. Instrukcemi rozhoduje o každém bitu v počítači.
Procesor se řídí tokem instrukcí z RAM paměti.
- U moderních multijádrových procesorů se každé jádro může řídit svým vlastním tokem instrukcí z RAM paměti
Instrukce CPU se dělí na tyto 3 typy:
- datové: těmito instrukcemi procesor přikazuje, kam se který bit má přesunout
- aritmeticko-logické: těmito instrukcemi procesor bity matematicky či logicky transformuje
- řídící: těmito instrukcemi procesor mění tok instrukcí
Podrutina/funkce je opakovaně přepoužitelný seznam instrukcí se vstupními parametry a jedním výstupním parametrem.
Calling convention je konvence určující jak se má s podrutinami pracovat.
Hardwarové přerušení je proces, kdy je možné jakoukoliv jinou komponentou v počítači ovlivnit právě probíhající tok instrukcí. CPU podle přerušení zavolá nějakou funkci (podrutinu) a až ji vykoná, vrátí se zpět k normálnímu toku instrukcí.
Softwarové přerušení je situace, kdy nějaká instrukce, úmyslně či neúmyslně, vyvolá v procesoru přerušení a ovlivní tak tok instrukcí. CPU podle přerušení zavolá nějakou funkci (podrutinu) a až ji vykoná, vrátí se zpět k normálnímu toku instrukcí.
Synchronní I/O: Procesor je schopný přímo komunikovat s jakýmkoliv zařízením v systému, zpravidla to ale nedělá jelikož tato zařízení jsou téměř vždy řádově pomalejší, než samotný procesor.
Asynchronní I/O: Procesor komunikuje s ostatními zařízeními nepřímo. Instruuje chipset základní desky, aby data, která je potřeba přečíst, přesunul do RAM paměti nebo pro zápis aby je z RAM paměti převzal.
- Jakmile je operace hotová, chipset základní desky (potažmo související komponenta) notifikuje procesor o dokončení této operace pomocí hardwarového přerušení.