Tato kapitola je shrnutí všech důležitých informací z kapitol o procesoru.

Zjednodušený pohled na bitovou vrstvu moderního PC
  • Procesor je srdcem i mozkem celého počítače. Instrukcemi rozhoduje o každém bitu v počítači.

  • Procesor se řídí tokem instrukcí z RAM paměti.

    • U moderních multijádrových procesorů se každé jádro může řídit svým vlastním tokem instrukcí z RAM paměti
  • Instrukce CPU se dělí na tyto 3 typy:

    • datové: těmito instrukcemi procesor přikazuje, kam se který bit má přesunout
    • aritmeticko-logické: těmito instrukcemi procesor bity matematicky či logicky transformuje
    • řídící: těmito instrukcemi procesor mění tok instrukcí
  • Podrutina/funkce je opakovaně přepoužitelný seznam instrukcí se vstupními parametry a jedním výstupním parametrem.

  • Calling convention je konvence určující jak se má s podrutinami pracovat.

  • Hardwarové přerušení je proces, kdy je možné jakoukoliv jinou komponentou v počítači ovlivnit právě probíhající tok instrukcí. CPU podle přerušení zavolá nějakou funkci (podrutinu) a až ji vykoná, vrátí se zpět k normálnímu toku instrukcí.

  • Softwarové přerušení je situace, kdy nějaká instrukce, úmyslně či neúmyslně, vyvolá v procesoru přerušení a ovlivní tak tok instrukcí. CPU podle přerušení zavolá nějakou funkci (podrutinu) a až ji vykoná, vrátí se zpět k normálnímu toku instrukcí.

  • Synchronní I/O: Procesor je schopný přímo komunikovat s jakýmkoliv zařízením v systému, zpravidla to ale nedělá jelikož tato zařízení jsou téměř vždy řádově pomalejší, než samotný procesor.

  • Asynchronní I/O: Procesor komunikuje s ostatními zařízeními nepřímo. Instruuje chipset základní desky, aby data, která je potřeba přečíst, přesunul do RAM paměti nebo pro zápis aby je z RAM paměti převzal.

    • Jakmile je operace hotová, chipset základní desky (potažmo související komponenta) notifikuje procesor o dokončení této operace pomocí hardwarového přerušení.